Per a aquells grups que voleu gaudir d’una experiència immersiva en el món del teatre
Teatre
Dansa
Taller
Hi ha altres maneres d’interpretar una escena que ja hem vist? Podem modificar el missatge a partir de decisions formals? Com arriba una actriu o un actor a expressar certes emocions?
L'activitat Un dia al TNC consisteix en visitar les instal·lacions del teatre, assistir a la representació de Loneliness i, posteriorment, gaudir d’un taller de creació a partir de l'espectacle. Serà tot un entrenament de la mirada crítica a través de l’acció.
Amb aquesta guia podreu investigar i treballar més a fons tot el que envolta l'obra que vindreu a veure al teatre, el text, l'autora, el context històric i la proposta escènica són part dels elements que podeu trobar en el document.A través de diferents propostes que us fem l'experiència amb l'espectacle serà més completa per a tot l'alumnat i permetrà compartir la vostra feina amb els altres assistents a les funcions.
Com dius? Sovint, quan ens expressem en públic el nostre missatge acaba sent diferent del que havíem imaginat: els nervis, la inseguretat, el no saber què fer amb el cos...Veniu a descobrir amb nosaltres com gaudir de les possibilitats que us ofereixen la vostra veu i l’expressió no verbal, com si fóssiu artistes!
Infantil segon cicle , Primària, ESO, Batxillerat, Cicles Formatius, Altres
Teatre Nacional de Catalunya
En aquesta formació volem donar eines per iniciar l'alumnat en el món de la direcció escènica. Tècniques de lideratge, treball de taula, anàlisi de text, direcció d'actors i actrius, posada en escena... eines que els seran molt útils per treballar de manera autònoma projectes artístics i també qualsevol altre tipus de projecte que hagin de treballar en equip.Aquesta formació està reconeguda pel Departament d'Educació.Dates i horarisLa formació tindrà una durada de 10 hores (dues jornades de 5 hores cadascuna) i s'impartirà els dissabtes 26 d'abril i 10 de maig de 2025, d'11 h a 14 h i de 15 h a 17 h.Pròximament més informació
La tercera part de la trilogia de Laia Santanach sobre les danses col·lectives tradicionals, Jarana, fa servir la dansa contemporània com a vehicle de comunicació en diàleg amb la música electrònica en viu i en relació a l’espai que s’habita. Jarana investiga sobre pràctiques tradicionals que estan desaparegudes o bé en perill de desaparèixer, i convida a reflexionar sobre la importància de preservar les celebracions tradicionals i alhora l'exploració de noves formes d'expressió col·lectives en un món cada cop més canviant i tecnològic. Laia Santanach és coreògrafa, ballarina i pedagoga. Dirigeix la seva pròpia companyia de dansa. El 2016 va crear el solo Ballant ballàvem, que va guanyar el Premi de millor intèrpret al festival 15m2 el 2023. Des del 2017 es va interessar per treballar amb música electrònica en directe i així va crear Rèplica, finalista dels Premis IT. Des del 2018, investiga la tradició i les pràctiques col·lectives, amb peces com ÀER (2019), que va rebre el Premi Delfí Colomé i fou finalista dels Premis Max a la millor coreografia. L’any 2022 estrena Tradere al Mercat de les Flors. Paral·lelament, l’any 2016 co-crea el festival Menorca en Dansa, que continua co-dirigint. En l’actualitat és docent de l’Aula de Dansa de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Infantil segon cicle , Primària, ESO, Batxillerat, Cicles Formatius, Altres
Teatre Nacional de Catalunya
En aquest curs volem donar eines per elaborar, conduir i acompanyar un procés de creació a partir d'un esdeveniment real, una notícia o qualsevol contingut tècnic o científic. Els docents i els alumnes, moltes vegades, perceben l'activitat teatral com un procés desvinculat de la resta d'aprenentatges. En aquesta formació aprendrem a treballar amb contingut real, de qualsevol àmbit d'aprenentatge, i convertir-lo en material artístic. Descobrirem com el teatre ens pot ajudar a facilitar un procés d'investigació, a transmetre un missatge i a fixar l'aprenentatge de continguts.Aquesta formació està reconeguda pel Departament d'Educació.Dates i horarisEl curs tindrà una durada de 30 hores (25h presencials + 5h treball personal) i s'impartirà del 30 de juny al 4 de juliol, de 9h a 14hPròximament més informació
MATINS LICEUAPRÈNPROGRAMA DE FORMACIÓ EN MÚSICA I ARTS ESCÈNIQUES* Què son els Matins LiceuAprèn?Mòduls d'aprofundiment en diferents aspectes de l'educació artística i musical inspirats en l'òpera i en els nostres espectacles.Matins de dissabte per aprendre, per compartir i per experimentar amb l'òpera, la música i amb les arts escèniques.Espais de treball on els recursos i la reflexió educativa sorgiran de la pròpia experiència pràctica.Espais per viure l'òpera, la música i les arts escèniques des d’una mirada transversal. Espais per posar en valor l’expressió, el coneixement i la creativitat en el context educatiu.Espais oberts a qualsevol docent interessat en créixer en aquest àmbit tingui els coneixements i les sensibilitats que tingui. Recomanem l'assistència de docents de diverses especialitats d’un mateix centre.Espais gratuïts de formació per a docents.Places limitades. Prioritat per als docents de centres educatius que assistiran a algun dels nostres espectacles de la temporada.Dates de la temporada 2024-2025:Matí LiceuAprèn 1: Dissabte 19 d'octubre de 10:00 a 14:00hMatí LiceuAprèn 2: Dissabte 23 de novembre de 10:00 a 14:00hMatí LiceuAprèn 3: Dissabte 18 de gener de 10:00 a 14:00h*Formació reconeguda pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya (12 hores). L'assistència al 80% dels tres mòduls d'aprofundiment et permetrà obtenir el reconeixement de la formació. També es pot assistir a qualsevol dels tres mòduls sense necessitat de completar el programa de formació.Continguts del Matí LiceuAprèn 3Mòdul d’aprofundiment en cos i moviment.Amb l'Ana Pérez, ballarina, coreògrafa i docent.Activitats i tècniques de consciència corporal i dinàmiques de moviment.Activitats d’improvisació, expressió i creació des del moviment.Estratègies per incloure el moviment i la dansa en la pràctica educativa.Propostes per treballar els espectacles des del cos amb una mirada competencial i global.Activitats per promoure la cohesió de grup i el treball en equip a través del moviment.Reflexió sobre els beneficis del moviment per al benestar físic i emocional dels alumnes.Per a més informació consulteu el dossier de presentació Formació Matins LiceuAprèn a l'apartat de recursos o al següent enllaç.
A partir de l'univers arquitectònic i musical d'un dels grans intel·lectuals del Modernisme català, que durant el 2023 celebrarem el centenari de la seva mort, farem un recorregut per la història de la música recreant a través de projeccions mapping diversos espais emblemàtics presents a la vida o a l'imaginari de Lluís Domènech i Montaner. Lluís Domènech i Montaner va ser un gran aficionat a la música i un dels arquitectes catalans més universals. Com a historiador i polític humanista compromès amb el seu país, va redescobrir algunes de les esglésies més importants de l'art romànic català, com l'església de Sant Climent de Taüll a la Vall de Boí.Un cop acabat el concert, s'accedirà a la sala de concerts del Palau perquè els nens puguin veure els detalls arquitectònics que s'han projectat en el concert.
Deixeu-vos sorprendre pel so espectacular de l'orgue del Palau de la Música Catalana de la mà d'una cantant i del seu curiós acompanyant. Després de viure una experiència sonora de gran intensitat, podreu visitar l'edifici del Palau pel vostre compte*.*Per poder fer la visita lliure a l'edifici del Palau, cal que cada alumne disposi del seu propi dispositiu mòbil i auriculars.
Què ens fa presoneres? Les lleis? Els prejudicis? La història? La mirada dels altres?Una història entre reixes i barrots sobre una dona empresonada, acusada per l’agressió a un policia en una manifestació, que intentarà tenyir la presó de roig i canviar la mentalitat de les altres preses gràcies al seu compromís amb les lluites socials i el feminisme. Un espectacle que ens descobrirà tots els racons i les incongruències de la justícia i de l’amor.Marie, la roja, amb dramatúrgia de Carles Mallol i direcció d’Ester Villamor, ens permetrà descobrir la faceta teatral de Rosa Maria Arquimbau, una de les escriptores catalanes més trepidants del segon terç del segle XX.Activitat postfunció:En acabar les sessions de matí, compartirem una estona amb els membres de la companyia i proposarem una activitat participativa per reflexionar i intercanviar opinions sobre la temàtica de l’espectacle.Per tal d’aprofitar al màxim aquesta activitat, recomanem consultar la guia didàctica que trobareu a la pestanya “recursos”, i us animem a compartir les propostes de treball amb els alumnes.La durada total de la sessió serà de 150 minuts: 120 minuts d’espectacle i 30 minuts de postfunció.
Els centres d'educació secundària i d'educació superior poden assistir en aquest concert, fora de l'horari lectiu en grups classe dins el programa Grada Jove Teen del Servei Educatiu del Palau de la Música Catalana.Una de les millors orquestres del món sota la batuta d'un mite de la interpretació amb criteris històrics ens ofereixen l'oportunitat d'escoltar dues simfonies del compositor més universal i revolucionari de la història. L. VAN BEETHOVEN: Simfonia núm. 4, en Si bemoll major, op. 60L. VAN BEETHOVEN: Simfonia núm. 7, en La major, op. 92
IT Dansa, la jove companyia de dansa de l’Institut del Teatre, porta al Liceu, un any més, la seva energia i el seu entusiasme. Es tracta d’un projecte pedagògic de l’Institut del Teatre de Barcelona creat l’any 1996 per a la professionalització i el perfeccionament de joves ballarins i ballarines.El repertori inclou un programa amè i àgil amb un llenguatge molt actual i atractiu capaç de despertar en qualsevol persona l’interès per la dansa.
Actors i actrius amb i sense diversitat funcional pugen a l’escenari per explicar-nos un història escrita i dirigida per Clàudia Cedó creadora d’Escenaris Especials des de fa 17 anys.Fantàstic Ramon és una comèdia amb tocs fantàstics que vol reflexionar sobre la diferència i l’exclusió, la voluntat de protegir i sobreprotegir tots aquells que no entren en els cànons normatius.Una parella té un fill, però per sorpresa de tothom, qui neix no és com s’esperaven. No és el que esperaven però l’estimen des del minut 0. A partir d’aquí el que veiem és la vida del fill i dels seus pares. La mare vol que el món canvïi per adaptar-se a les necessitats d’ell i el pare en canvi vol que tingui prou autonomia per adaptar-se al món. Quan es vagi fent gran descobrirà l’estigma que pesa sobre les seves espatlles, percebrà les mirades amb prejudicis i la incomprensió. Entrarà en contacte amb el moviment en defensa dels drets dels qui són com ell, treballarà, s’enamorarà, però sempre se sentirà manipulat pels altres.El to escènic és el realisme màgic i el personatge central serà literalment un titella de drap, un recurs propi del llenguatge escènic amb una força i poètica increïbles i a la vegada una metàfora visual de la manipulació i l’apropiació dels cossos de les persones amb discapacitat. La història s’ha creat a partir de l’experiència de la Clàudia Cedó amb Escenaris Especials durant aquests 17 anys i de les entrevistes que ha fet als actors i actrius d’aquest projecte, que són adults amb diversitat funcional (autisme, malalties mentals, discapacitat, etc.), recollint la seva visió de la paraula “exclusió”.