Activitats > Teatre > L'última f**king nit (o la festa de Zeus i Hera)

L'última f**king nit (o la festa de Zeus i Hera)

L'última f**king nit (o la festa de Zeus i Hera)

Marc Artigau i Núria Guiu

Teatre
Espectacle

L’última f**king nit és el banquet de les noces de Zeus i Hera. Un gran convit on no hi falten els Déus de l’Olimp. En aquesta festa sabrem qui són aquests mites, les seves misèries, els seus desitjos, les seves pors, les seves enveges i per què els humans els veneren.

 La mitologia grega ens parla d’uns individus plens d’excessos. Odien, beuen, abusen, s’enamoren, són injustos, però també són fidels i vulnerables. Els mouen les pulsions més primàries i al capdavall d’aquells mites es construeixen molts dels nostres referents culturals. És possible parlar de mitologia grega i que d’alguna manera no ens sembli un fet arcaic? Potser allò que movia aquelles deleïtats, en el fons, és el mateix que avui, a tu i a mi ens fa odiar, enamorar o ser injustos. 

Benvinguts a les noces de Zeus i Hera. El gran banquet. Tots els Déus de l’Olimp hi són convidats per celebrar aquesta unió. No hi pot faltar ningú. La festa durarà 300 anys. Hera vol veure com Ares, el seu fill, i Afrodita segellen el seu amor. Però Afrodita té altres amants (Eros, per exemple) i Hera ho sospita. Zeus sap que la seva filla, Atenea, desitja el tron i que farà tot el possible per arrabassar-li, com ell ja va fer amb Cronos, el seu pare. Dionís és el fill més odiat per Hera, i la seva mare farà tots els possibles per assassinar-lo. Eros, que va néixer d’un ou i és menystingut pels altres Déus, viu remotament enamorat d’Afrodita, que no sempre el correspon. Afrodita va néixer dels genitals que Cronos va mutilar al seu pare Urà (l’avi de Zeus) per venjar-se dels abusos que patia Gaia – la seva mare -. 

L’última f**king nit és un cant a la vida sense menystenir les foscors que l’emparen. Allò que havia de ser una celebració esdevindrà el pitjor dels excessos. El plaer es tornarà plor. Un banquet on floriran les passions més soterrades, on la saviesa lluitarà contra allò irracional, el desig contra la mort, la guerra contra l’amor. 

Diu el classicista Gilbert Highet: «La resposta fonamental és que els mites són eterns. Tracten dels problemes més importants, els problemes que no canvien, perquè els homes i les dones tampoc no canvien. Tracten de l’amor, de la guerra, del pecat, de la tirania, del valor, del destí: i tots, d’una manera o altra, tracten de la relació dels humans amb aquests poders divins que de vegades sentim irracionals, de vegades cruels, i que de vegades, encara que ens dolgui, sentim justos».

Podeu ampliar més informació aquí.

Autoria i direcció

Marc Artigau

Assessorament escènic i coreografia

Núria Guiu

Intèrprets

Moha Amazian, Natàlia Mas, Júlia Molins, Guim Oliver, Marcel Quesada, Clara Solé

Producció

Teatre Lliure

Àrees educatives

Cultura clàssica, literatura, filosofia, cultura i valors ètics, ciències socials, educació plàstica, visual i música.


Temes que tracta

Els mites clàssics, les passions humanes, l’amor, els plaers, el dolor, l’enveja, la por, la mort. 

Els Dossiers de pensament crític són un material d’acompanyament que vol apropar la noció de la crítica teatral als joves, no per formar crítics teatrals sinó perquè les eines que fa servir la crítica fomenten una actitud activa de l’espectador que ens sembla imprescindible d’incentivar. Despertar el sentit crític permet mirar el món d’una altra manera, més enllà del teatre. Ajuda a qüestionar-lo, a entendre’n la complexitat i la confrontació d’idees. També és un exercici per (re)pensar l’obra, tornar a l’experiència des de l’anàlisi fent l’acció de rememorar allò viscut. Per aconseguir-ho, els Dossiers de pensament crític relacionen els espectacles programats amb determinats aspectes del llenguatge escènic. Amb aquest espectacle volem aprofitar per treballar la contemporaneïtat de la mitologia, però també aspectes del llenguatges escènic com la metateatralitat i el concepte de representació. Per això trobareu en aquest dossier un recull de lèxic i de material relacionat específicament amb aquests i altres aspectes de l’espectacle, i un seguit de preguntes i propostes de treball perquè pugueu fer-ne reflexió i valoració amb l’alumnat, més enllà de la primera impressió –el m’agrada/ no m’agrada. 

Teatre Lliure

Teatre Lliure de Montjuïc

Plaça de Margarida Xirgu, 1

08004 Barcelona

Indicacions

Data

  1. Octubre de 2023

    4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28 i 29

Lloc i sala

Teatre Lliure (Sala Espai Lliure)

Cicle/edat

  • 3r ESO (14-15)
  • 4t ESO (15-16)
  • 1r Batxillerat (16-17)
  • 2n Batxillerat (17-18)
  • Cicles formatius Grau Mitjà

Sessions

matí, tarda i vespre

Durada

60-90 min

Preus

Invitació professorat acompanyant

Gratuït

Gratuït

Gratuït

Alumnat Secundària

7,00 €

Professorat

16,00 €

Alumnat adult

16,00 €

Idiomes

  • Català

Tens algun dubte?

També et pot interessar...

Aquí pots trobar totes les programacions educatives dels sis equipaments