Un entrenament de la mirada crítica a través de l’acció
Teatre
Taller
Hi ha altres maneres d’interpretar una escena que ja hem vist? Podem modificar el missatge a partir de decisions formals? Com arriba una actriu o un actor a expressar certes emocions?
Per a aquells grups que voleu gaudir d’una experiència immersiva en el món del teatre us proposem l'activitat Un dia al TNC, que consisteix en visitar les instal·lacions del teatre, assistir a la representació de La Festa i, posteriorment, gaudir d’un taller de creació a partir de l'espectacle.
Per a poder fer aquesta activitat cal fer-ne la reserva des d'aquesta fitxa i, a banda, reservar les entrades per a l'espectacle a la fitxa corresponent (hi podeu accedir clicant damunt el títol de l'obra)
Amb aquesta guia podreu investigar i treballar més a fons tot el que envolta l'obra que vindreu a veure al teatre, el text, l'autora, el context històric i la proposta escènica són part dels elements que podeu trobar en el document.A través de diferents propostes que us fem l'experiència amb l'espectacle serà més completa per a tot l'alumnat i permetrà compartir la vostra feina amb els altres assistents a les funcions.
La tercera part de la trilogia de Laia Santanach sobre les danses col·lectives tradicionals, Jarana, fa servir la dansa contemporània com a vehicle de comunicació en diàleg amb la música electrònica en viu i en relació a l’espai que s’habita. Jarana investiga sobre pràctiques tradicionals que estan desaparegudes o bé en perill de desaparèixer, i convida a reflexionar sobre la importància de preservar les celebracions tradicionals i alhora l'exploració de noves formes d'expressió col·lectives en un món cada cop més canviant i tecnològic. Laia Santanach és coreògrafa, ballarina i pedagoga. Dirigeix la seva pròpia companyia de dansa. El 2016 va crear el solo Ballant ballàvem, que va guanyar el Premi de millor intèrpret al festival 15m2 el 2023. Des del 2017 es va interessar per treballar amb música electrònica en directe i així va crear Rèplica, finalista dels Premis IT. Des del 2018, investiga la tradició i les pràctiques col·lectives, amb peces com ÀER (2019), que va rebre el Premi Delfí Colomé i fou finalista dels Premis Max a la millor coreografia. L’any 2022 estrena Tradere al Mercat de les Flors. Paral·lelament, l’any 2016 co-crea el festival Menorca en Dansa, que continua co-dirigint. En l’actualitat és docent de l’Aula de Dansa de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Infantil segon cicle , Primària, ESO, Batxillerat, Cicles Formatius, Altres
Teatre Nacional de Catalunya
En aquest curs volem donar eines per elaborar, conduir i acompanyar un procés de creació a partir d'un esdeveniment real, una notícia o qualsevol contingut tècnic o científic. Els docents i els alumnes, moltes vegades, perceben l'activitat teatral com un procés desvinculat de la resta d'aprenentatges. En aquesta formació aprendrem a treballar amb contingut real, de qualsevol àmbit d'aprenentatge, i convertir-lo en material artístic. Descobrirem com el teatre ens pot ajudar a facilitar un procés d'investigació, a transmetre un missatge i a fixar l'aprenentatge de continguts.Aquesta formació està reconeguda pel Departament d'Educació.Dates i horarisEl curs tindrà una durada de 30 hores (25h presencials + 5h treball personal) i s'impartirà del 30 de juny al 4 de juliol, de 9h a 14hPròximament més informació
Actors i actrius amb i sense diversitat funcional pugen a l’escenari per explicar-nos un història escrita i dirigida per Clàudia Cedó creadora d’Escenaris Especials des de fa 17 anys.Fantàstic Ramon és una comèdia amb tocs fantàstics que vol reflexionar sobre la diferència i l’exclusió, la voluntat de protegir i sobreprotegir tots aquells que no entren en els cànons normatius.Una parella té un fill, però per sorpresa de tothom, qui neix no és com s’esperaven. No és el que esperaven però l’estimen des del minut 0. A partir d’aquí el que veiem és la vida del fill i dels seus pares. La mare vol que el món canvïi per adaptar-se a les necessitats d’ell i el pare en canvi vol que tingui prou autonomia per adaptar-se al món. Quan es vagi fent gran descobrirà l’estigma que pesa sobre les seves espatlles, percebrà les mirades amb prejudicis i la incomprensió. Entrarà en contacte amb el moviment en defensa dels drets dels qui són com ell, treballarà, s’enamorarà, però sempre se sentirà manipulat pels altres.El to escènic és el realisme màgic i el personatge central serà literalment un titella de drap, un recurs propi del llenguatge escènic amb una força i poètica increïbles i a la vegada una metàfora visual de la manipulació i l’apropiació dels cossos de les persones amb discapacitat. La història s’ha creat a partir de l’experiència de la Clàudia Cedó amb Escenaris Especials durant aquests 17 anys i de les entrevistes que ha fet als actors i actrius d’aquest projecte, que són adults amb diversitat funcional (autisme, malalties mentals, discapacitat, etc.), recollint la seva visió de la paraula “exclusió”.
Els centres d'educació secundària i d'educació superior poden assistir en aquest concert, fora de l'horari lectiu en grups classe dins el programa Grada Jove Teen del Servei Educatiu del Palau de la Música Catalana.Una de les millors orquestres del món sota la batuta d'un mite de la interpretació amb criteris històrics ens ofereixen l'oportunitat d'escoltar dues simfonies del compositor més universal i revolucionari de la història. L. VAN BEETHOVEN: Simfonia núm. 4, en Si bemoll major, op. 60L. VAN BEETHOVEN: Simfonia núm. 7, en La major, op. 92
Veniu a conèixer com és un teatre per dins en una activitat que us permetrà descobrir tot el que s’amaga darrere el teló. Un ventall de professions artístiques i també tècniques, tecnològiques i de gestió necessàries per portar a escena un espectacle.La relació entre disseny arquitectònic i funcionalitat. El desenvolupament d’un procés de creació artística. Mil i una curiositats que us podran desvetllar professionals del teatre. Perquè dins el Teatre Nacional de Catalunya s’amaga tot un món fascinant!
Espectacle pluridisciplinari en el qual el circ (verticals, funambulisme, suspensió capil·lar, patins…) i la música en directe són les eines que utilitzen tres personatges, amb caràcters sensibles i caòtics, per emprendre junts un viatge delirant.Mumusic Circus es va crear l’any 2008 i des de llavors han consolidat una trajectòria que els ha portat a tot el món. Paral·lelament, la companyia ha dirigit artísticament diversos esdeveniments a Catalunya, com ara la direcció del cabaret-circ de las Festes de la Mercè de Barcelona, el Circ de l’Any de Terrassa, el Cabaret de Circ de l’Ateneu Popular de Nou Barris o la direcció de l’espectacle inaugural del festival Trapezi de Reus.Al finalitzar l'espectacle gaudirem i compartirem d'un col·loqui amb la Cia.
Una nit que serà moltes nits alhoraLa nit promet ser inoblidable. El millor amic del xicot del Guillem ha dedicat mesos a la creació d'un vestit espectacular amb el qual aspira a guanyar el premi del públic al Sarao Drag de Futuroa. El que el Guillem no s'espera és que aquest mateix vestit li provoqui una reacció al·lèrgica severa i el submergeixi en un viatge iniciàtic marcat per al·lucinacions intenses.L’esforç del protagonista per intentar sentir-se a gust allà on no s’acaba de trobar còmode el porta a qüestionar-se el seu lloc i les seves relacions amb l’amistat, l’amor, la identitat sexual i la llibertat individual.Activitat postfunció:En acabar les sessions de matí, compartirem una estona amb els membres de la companyia i proposarem una activitat participativa per reflexionar i intercanviar opinions sobre la temàtica de l’espectacle.Per tal d’aprofitar al màxim aquesta activitat, recomanem consultar la guia didàctica que trobareu a la pestanya “recursos”, i us animem a compartir les propostes de treball amb els alumnes.La durada total de la sessió serà de 120 minuts: 90 minuts d’espectacle i 30 minuts de postfunció.
Com va començar el món? Com era abans d’anomenar-se món? En aquesta trobada entre Delphine Perret, autora i dissenyadora i el ballarí i coreògraf Marc Lacourt, proposaran una peça molt divertida per a què els nens i les nenes es facin preguntes de manera alegre i divertida. La companyia diu sobre la peça: “El món és un gran teatre que aprenem a mirar molt aviat i a organitzar, així que divertim-nos construint altres mons. Això és el que volem compartir amb els nostres espectadors”.A més de la seva carrera com a ballarí, Marc Lacorut participa en nombrosos tallers per a infants i adolescents. L’any 2016 crea la seva primera per a públic jove, i el 2022 vam poder veure al Mercat La Serpillère de Monsieur Mutt. Delphine Perret escriu i dibuixa des del 2003. Ha publicat uns quaranta àlbums. Les seves obres s’han traduït a 10 llengües i han rebut nombrosos reconeixements.Al finalitzar l'espectacle gaudirem i compartirem d'un col·loqui amb la Cia.
Us hem preparat una visita guiada pel Teatre Nacional de Catalunya però... el que viureu serà un matí ple d’aventures, de jocs, de reptes i de misteris!Ajudeu en Sham a trobar la seva companya, la Mila, una nena amb un somni que vol fer realitat: ser una actriu famosa! Ens hi acompanyeu?
Ens endinsarem en el Palau de la Música a través d'un petit viatge que ens convida a descobrir el jardí que contenen les parets de l'edifici. Aquest recorregut acaba amb un taller experimental en què, mitjançant el joc i la manipulació de materials, els nens i nenes podran desenvolupar un imaginari propi fruit de l'experiència del viatge.
Aquest alegre viatge de dansa ens convida a capbussar-nos en aquells moments d'avorriment que van donar forma a la nostra imaginació infantil. A l'escenari, els sis intèrprets ens deixen entreveure monstres i quimeres de paisatges llunyans i imaginats.Amb una dansa viva i compromesa, els cossos es llancen, s'entrellacen, xoquen i juguen junts. Aquesta experiència onírica per viure en família utilitza objectes i gestos quotidians i desafia el pas del temps. El coreògraf i ballarí Sylvère Lamotte va fundar la Companyia Lamento l'any 2015. Iniciat molt aviat a la dansa de contacte, a la qual segueix vinculat en la seva pràctica, el coreògraf basa la seva recerca en la trobada amb els altres així com en l'autoconsciència, desplegant la seva escriptura entre l'expressivitat i l'abstracció.Després de crear diferents peces, la temporada 2022-23 va crear dos espectacles per a tots els públics. Al finalitzar l'espectacle gaudirem i compartirem d'un col·loqui amb la Cia.