Activitats > Música i Altres > Els Sons del Cel*

Els Sons del Cel*

Els Sons del Cel*

Els sons que ens curen

Música
Altres
Projecte de llarg recorregut

Us presentem Els Sons del Cel, projecte educatiu impulsat per Palau de la Música Catalana, el Servei Meteorològic de Catalunya (MeteoCat), l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i el Museu de Ciències Naturals de Barcelona, gràcies al suport de la Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació.

Es tracta d’un itinerari transversal que pretén resoldre una problemàtica global que afecta tota la societat: La contaminació acústica.  

Des de l’àmbit artístic, científic, mediambiental i de la salut, l’infant desenvoluparà capacitats i coneixements que li permetran prendre consciència del seu entorn sonor amb l’objectiu de buscar estratègies que l’ajudin a disminuir la contaminació acústica a l’aula i a l’escola. És a dir, a través d’aquest projecte potenciarem aprenentatges competencials que siguin transferibles, significatius, permanents, productius i funcionals.

La participació en el projecte consisteix en realitzar 2 tallers a l'escola i 1 taller a un espai exterior (Jardí Botànic o Observatori Fabra) de 2/3hores i implementats per educadors i artistes vinculats a les institucions impulsores (primer taller a l'octubre-novembre, segon taller a l'abril i tercer taller al maig). Al mes de febrer s'assistirà al concert-espectacle Tocats X l'Orgue del Palau de la Música Catalana. I com a tancament del projecte, el 3 de  juny, s'organitzarà a una trobada presencial o online al Palau de la Música. Durant el transcurs del projecte,  els tutors faran seguiment de les activitats que es portaran a terme i assistiran a una reunió online trimestral de coordinació. 

La primera reunió online de seguiment serà el 16 de setembre a les 13.30h. En aquesta reunió s'explicarà als tutors la metodologia de treball i també s'acordarà el calendari dels diferents tallers o activitats que integren el projecte. 


Què treballarem: 

CAPACITATS:

Capacitat d’escoltar i d’observar el nostre entorn de manera més activa i conscient.

Capacitat d’empatitzar amb els altres i amb les futures generacions.

Capacitat d’analitzar, pensar, crear i transformar el nostre entorn.

SABERS: 

Saber: artístic, científic, lingüístic, mediambiental, social i de la salut.

FINALITATS:

Prendre consciència de l’entorn sonor i de les problemàtiques que la contaminació acústica genera en la nostra societat per buscar solucions compatides de millora. Implicar-se activament perquè l’escola esdevingui un espai de silenci, diàleg, pau i desenvolupar la capacitat d’atenció i escolta conscient que ens connecti amb el món que ens envolta

Justificació: 

Barcelona és la ciutat més sorollosa del món occidental;  més sorollosa que París, Londres o Nova York. 

Segons la OMS, la contaminació acústica és el segon element mediambiental més perjudicial per la salut de les persones, ja que provoca estrès, trastorns del son, baix rendiment, hipertensió, diabetis, malalties del cor i obesitat, entre d’altres, i té repercussions negatives en el desenvolupament cognitiu dels infants. L’exposició a certs nivells de contaminació acústica dificulta les connexions neuronals i provoca el deteriorament cognitiu de l’infant. 

L’escola és un espai de socialització i d’aprenentatge on l’infant passa bona part de la seva vida amb l’objectiu de desenvolupar-se de forma integral. Perquè aquest desenvolupament es faci realitat, l’escola ha garantir un entorn sonor saludable (calmat, silenciós, respectuós) i, al mateix temps, ha de promoure situacions d’aprenentatge que facilitin la pràctica d’escolta contemplativa del so i del silenci. El soroll ambiental i el moviment constant dels infants a l’aula esdevenen elements disruptors i dificulten que l’infant desenvolupi una capacitat d’atenció sostinguda i adequada.

La música, el silenci i el contacte amb la naturalesa ens poden ajudar a prendre consciència d’aquesta problemàtica. Escoltar música de qualitat o escoltar els sons de la naturalesa de manera més conscient, pot ajudar-nos a reconnectar amb nosaltres mateixos i amb la capacitat innata que tenim per escoltar, observar i crear.

Activitat multi-sessió els dies

  • 16 de setembre de 2024, 3 de juny de 2025

Lloc

Centre Escolar, Jardí Botànic de Barcelona o Observatori Fabra i Palau de la Música Catalana

Cicle/edat

  • 6è (11-12 anys)
  • 5è (10-11 anys)

Sessions

matí

Durada

Llarga duració

Preus

Tarifa Grupal (20-30 alumnes)

150,00 €

Idiomes

  • Català

Accessibilitat

  • Accessos per mobilitat reduïda

Tens algun dubte?

També et pot interessar...

Aquí pots trobar totes les programacions educatives dels sis equipaments